השטות עם זנון – חפירה ארכיאולוגית

מאת נביא שקר

היה במאה ה-21 שר אוצר בשם לפיד, שכתב באופן שגוי על פילוסוף בשם זנון, ואז הרבה אנשים צחקו עליו. ומכיוון שכולם כבר צחקו על זה אין לי הרבה להוסיף בנושא הזה.

מה שכן יש לי להוסיף זה הקטעים החסרים ב׳תפילה הפרטית׳ שלפיד פרסם. אולי לא כולם שמו לב, אבל הסטטוס שלפיד פרסם זה בעצם מיחזור של טור מלפני יותר מ-9 שנים. וגם אלה ששמו לב אולי לא שמו לב מה הקטעים שהושמטו, ומעניין לשאול למה דווקא הורידו אותם. הקטעים ששונו והושמטו הם:

1. הפסקה הרביעית״אבינו שבשמיים. אולי אפשר לקבל את משה רבנו בחזרה? מין רועה צאן כבד-פה, נבוך, שאיננו רוצה את הג׳וב. אנחנו זקוקים למישהו שידבר עם אלוהים, במקום כל אלה שחושבים שהם אלוהים. פעם שלחת לנו את בן-גוריון. אי-אפשר היה להבין מילה ממה שהוא אמר, אבל תראה מה הוא עשה. כל הרהוטים והמתנסחים האלה, שאינם מגמגמים לעולם, מפחידים אותנו קצת. לא חסרים לנו אנשים עם פתרונות, אבינו שבשמיים, חסרים לנו אנשים שישאלו את השאלות. וגם אז, אלוהינו ואלוהי אבותינו, לא דיינו.״

לא קשה להבין למה לפיד (או מי שהעלה את הקטע בשמו) החליטו להוריד את החלק הזה. כל הרהוטים והמתנסחים האלה שבאים עם פתרונות, מי צריך אותם?

2. הפסקה השביעית: ״אבינו שבשמיים. אתה בטח מתחיל להרגיש שאין גבול לדרישות שלנו. שמה שלא תעשה, לא נאמר דיינו. אבל אם תעבור על הרשימה שהגשנו לך כאן, אתה תגלה שזה לא בדיוק מעבר ליכולת שלך. יש משהו מפחיד, אלוהים, בכך שנדמה לנו שאנחנו מבקשים יותר מדי. תסתכל על התפילה הזאת, תקרא אותה. אנחנו מבקשים ממך רק איזו נורמליות בסיסית, קיומית, אפשרית לגמרי. אנחנו מבקשים לקום בבוקר ולא להתייחס לזריחה כאל איום חדש. אנחנו אפילו לא מבקשים שיהיה פה טוב. מספיק לנו אם תיתן לנו איזו סיבה להאמין שבפסח הבא יהיה טוב יותר. אפילו בזה שאחריו. אנחנו לא צריכים סיכוי, מספיק לנו שיהיה סיכוי לסיכוי. ואפילו אז, אלוהינו ואלוהי אבותנו, אפילו אז, לא דיינו״.

יכול להיות שהקטע הזה הושמט משיקולי מקום, אבל נראה לי יותר סביר שהוא הושמט מכיוון שהוא מתבכיין. וזה אולי בסדר שבעל טור יתבכיין, אבל ראש המפלגה השנייה בגודלה ושר האוצר לא ממש אמור להתבכיין ולבקש מגוף ערטיאלי שיעשה כאן משהו סוף סוף.

3. הכותרת: במקור הכותרת של הטור הייתה ״תפילה לפסח – הנוסח החדש״. בפייסבוק ניתנה הכותרת ״תפילה (פרטית) לפסח״.

גורביץ ואחרים כבר צחקו על זה ששר האוצר כנראה לא מבין את המשמעות המילה ׳פרטית׳ כשהוא מפרסם את הסטטוס למאות אלפי העוקבים אחריו בפייסבוק, אבל נראה שאולי התפספסה כאן נקודה מעניינת. לפיד (או מי ששינה את הדברים בשמו) לא התכוון שהתפילה תהיה פרטית במובן שהיא לא תאמר בציבור, אלא הוא התכוון להגיד ״היי חבר׳ה, זאת רק דעתי, אני לא מדבר כאן בשם איזשהו קולקטיב״. וזה חשוב כי לפיד בדרך כלל כן מדבר באופן אוטומטי בשם הקולקטיב שלו. כל הקטע מנוסח בלשון ״אנחנו״, למען השם.

והסיבה היא שכשהוא כתב את הקטע הזה ב-2005 או לפני זה, הוא יכל להרשות לעצמו לדבר בשם איזשהו ׳כולנו׳ ממורמר שנמאס לו מהמצב המחורבן והמפלגות וההפגנות, והוא רק מתפלל לקצת שקט ונורמליות ושיהיה יותר טוב. בתור שר אוצר ובכיר בממשלה זה פשוט לא הגיוני, אז צריך להפוך את העסק ל׳תפילה פרטית׳. זאת מצטרף ל-2 הפסקאות שהושמטו ועוסקות ברצון במנהיג (שאיננו בדיוק לפיד) וברצון בשינוי (שלפיד הבטיח).

***

מעבר לתוכן הספציפי של ההשמטות, עצם ההשמטה מעניינת כי זה אומר שמישהו לא פשוט עשה ׳גזור-הדבק׳ לטקסט הישן. מישהו עבר עליו. מישהו קרא אותו שוב.

ובכל זאת השאיר את זנון.