מדד השמאלנות המנורמל

מאת נביא שקר

 בימים האחרונים אביגדור ״אני אפיל את סכר אסואן על איסמאעיל הנייה״ ליברמן מציע לבנות בגושי ההתנחלויות במקום במקומות מבודדים כמו עמונה, ומתויג כ׳שמאלן׳ על-ידי אנשים שחושבים שהם ימינה ממנו.

תהיתי עד כמה הכינוי הזה מודבק לאנשים שונים במערכת הפוליטית. בדקתי כמה תוצאות אפשר למצוא בגוגל אם מקלידים ״איקס הוא שמאלן״ או ״איקס הוא שמאלני״ או ״איקס שמאלני״ או ״איקס שמאלן״, אם מחליפים את ׳איקס׳ בשורה של אנשים מהמערכת הפוליטית.

הנה התוצאות:

leftist1

כאמור, ׳מדד השמאלנות׳ בציר הוואי הוא סכום מספר תוצאות החיפוש בגוגל עבור כל הביטויים האלה.

יש משהו קצת לא הוגן בגרף הזה, כיוון שהוא לא לוקח בחשבון את העובדה שיש אנשים שהם יותר פופולריים במנועי חיפוש בלי קשר לכינויי גנאי. לאור זאת יצרתי ׳מדד שמאלנות מנורמל׳, שהוא פשוט מדד השמאלנות מחולק בכמות התוצאות שגוגל מחזיר עבור השם של הדמות הפוליטית בלי קשר לכינוי הגנאי.

הנה התוצאות:

leftist2

אפשר להסיק מזה כל מיני דברים. התחושה שלי אישית היא שאם היה מדד יותר ׳אמיתי׳ למיקום בציר השמאל-ימין, אז ׳מדד השמאלנות המנורמל׳ היה יוצר פונקציה בצורת ח. כלומר, אנשים שהם באופן ברור שמאל לא מתוייגים ככאלה באופן מגנה, ואנשים שברור שהם ימין בצד הקיצוני גם לא מתוייגים ככאלה. אבל אנשים בימין-מרכז הם בדיוק המטרה לכינויים האלה.