שווקי חיזוי ואורך סבב הלחימה הנוכחי

מאת נביא שקר

הייתי שמח אם סקרים היו שואלים שאלות מעבר לענייני תמיכה. בהקשר של הסבב הנוכחי מול עזה, למשל. אני מבין את הערך בלשאול אנשים אם הם בעד מהלך קרקעי או עד כמה הם תומכים בהפסקת אש. אבל אם כבר שואלים מאות אנשים בישראל כמה שאלות, אולי אפשר גם לנסות לחלץ מזה כמה נבואות?

אני לא רוצה להכנס יותר מדי לשאלות של ׳חוכמת ההמונים׳ ועד כמה זה אפקטיבי, אבל מנקודת מבט של מחקר וחיזוי זה לפחות *מעניין* לשאול אנשים שחיים את הסכסוך שאלות כמו:

״מה לדעתך הסיכוי שהפסקת האש הנוכחית תחזיק מעמד?״

״עוד כמה רקטות יפלו עד סוף המבצע?״

״עוד כמה ישראלים יהרגו עד סוף הסבב הנוכחי? עוד כמה פלסטינים?״

״עד מתי זה יימשך?״

מכיוון שאין לי גישה למאגרים של מינה צמח, או לטלפון, החלטתי לבדוק את השאלה האחרונה על 100 אנשים בטורקי המכני של אמאזון. שאלתי אותם:

״סבב הלחימה הנוכחי בין ישראל לעזה נמשך 25 יום בינתיים. עוד כמה ימים הוא ימשיך?״

הנה התוצאות:

conflictdays

כפי שזה נראה מדובר בהתפלגות חוק חזקה. הממוצע הוא 105 יום, החציון הוא 60 יום. יש הבדל גדול בין גברים לנשים – נשים הן הרבה יותר פסימיות מגברים. הנה החציון:

conflictmenwomen

הנשים הן בערך פי שתיים יותר פסימיות מהגברים, גם מבחינת החציון וגם מבחינת הממוצע. ההבדל הוא מאוד מובהק סטטיסטית.

האם זה הגיוני? ובכן, לא. כלומר, לי אישית לא נראה שהסבב הנוכחי ימשיך עוד 60 יום. אבל מדובר באמריקאים, אז אולי זה לא כזה מפתיע. העובדה שהם נותנים מספר שהוא בערך פי 2 מכמות הזמן שהסכסוך נמשך עד עכשיו אולי רומזת שההתפלגות שאנשים שמים על אורך סכסוכים הוא משהו כמו התפלגות חזקה, בשילוב עם חוק גוט.

אפשר תיאורטית לשאול אנשים את אותה שאלה עם סבבים דמיוניים (״נניח שסכסוך בין עזה לישראל נמשך x זמן, עוד כמה זמן הוא ימשך?״) ומזה לחלץ את ההתפלגות המנטלית שיש לאנשים על אורך הסכסוך.

אפשר גם לשאול אנשים דברים כמו ״עד כמה אתה בטוח?״, בשילוב עם ״איזה מספר לדעתך אנשים אחרים יגידו״, ואז לעשות משהו נחמד עם שיטת ״סם האמת הבייזיאני״ כדי לבנות תחזית שמבוססת על מומחיות ולא להניח שכולם מומחים באותה מידה.

אבל זה לא המחקר שלי, אז אני אשאיר את זה כך. ומי יודע, אני הערכתי באוזני חברים לפני שבועיים שהסבב הזה ייגמר עד עכשיו, אז אולי האנשים האלה צודקים.

אגב, השארתי גם שדה חופשי להערות, ואחת ההערות שקיבלתי הייתה משהו כזה:

״הקונפליקט הנוכחי? אולי ׳עליית מדרגה׳. הם אף פעם לא ישיגו שלום. כל עליות המדרגה האלה מטרתן לרוקן את אוכלוסיית עזה. דת זה דבר נורא. למה ישראל בכלל רוצה להיות מדינה באיזור הזה? זה טירוף.״

ההימור שלהם? עוד 30 יום.

 

