מה שנקרא לו שושנה ריחו יהיה מתוק, אבל פופולרית היא לא תהיה

מאת נביא שקר

הלמ״ס פרסמו את 50 השמות הנפוצים ביותר בישראל בין השנים 1948-2007. ווינט פרסמו 2 כתבות בנושא (בנים ובנות), עם כמה גרפים לא נעימים במיוחד שמראים את הפופולריות של שמות ספציפיים.

חשבתי לעשות כמה גרפים זריזים.

הנה למשל האורך הממוצע של השמות הפופולריים לאורך השנים (באדום):

 

נראה שהייתה נטייה לקצר שמות בין השנים 1970-2000 בערך אצל בנות. אצל בנים הסיפור יותר מסובך, ובכל מקרה השונות (בכחול) מראה שזה אפקט קטן למדי גם אם הוא קיים.

הנה דרך אחרת להסתכל על אותו דבר, הגרף הבא מציג את האחוז היחסי של שמות באורך שונה (מ-2 אותיות ומעלה).

האחוז היחסי של שמות בעלי מספר אותיות שונה. באדום, שמות באורך 2 אותיות. בכתום, 3. בצהוב, 4. בירוק, 5, ובכחול שמות באורך 6 אותיות ומעלה.

למשל, אפשר לראות שהייתה עלייה בשמות באורך 5 אצל בנות עד שנת 1970, ואז יש עלייה בשמות באורך 4 על חשבון שמות באורך 5 ומעלה. שמות באורך 6 ומעלה כמעט נמחקים אצל הבנות בשנות ה-80 ובכל מקרה מעולם לא היו פופולריים. שימו לב גם לעלייה ודעיכה של שמות באורך 2 אצל בנים ובנות.

אפשר גם לבדוק סיומות פופולריות. הנה למשל כמות השמות הפופולריים שנגמרים ב-ה׳ לעומת אלה שנגמרים ב-ת׳, עבור בנות:

סיומת שם, בנות

וכמובן שאפשר לעשות זאת עבור התחלות (״א״ זה דומיננטי עד שנות ה-80 בערך, ואז יש עלייה של כל מיני דברים אחרים). אפשר לעשות את אותו דבר גם עבור ״פרגמנטים״ – דברים בהתחלת, אמצע או סוף המילה. למשל, ״לי״ נהיה עניין פופולרי בשנות ה-70 ומאז זה נשאר.

חוץ מזה, אפשר לשאול – כמה שמות שונים הופיעו ברשימה לאורך השנים? תיאורטית המספר הזה נע בין 50-3000, אבל בפועל מדובר ב-135 לבנים, ו-187 לבנות:


אנחנו לא מחדשים יותר מדי.

מה שבאמת מעניין אותי זה הגיוון המשתנה של שמות, אבל את זה אי אפשר להבין מהמידע של הלמ״ס. באנגלית למשל יש מידע לא רק מהם השמות הפופולריים ביותר בכל שנה (הרבה יותר מ-50), אלא גם מה הנפח היחסי של השמות באוכלוסיה. כך אפשר לראות ש-20 השמות הפופולריים ביותר של הבנים לפני עשרות שנים תפסו נפח אדיר של האוכלוסיה, בעוד 20 השמות הפופולריים ביותר של הבנים כיום תופסים נפח הרבה יותר קטן. זה מראה שיש תהליך של גיוון בשמות לאורך השנים.

זה ממצא ידוע, לא אני עליתי עליו, אבל הייתי שמח לבדוק אותו גם בעברית, ואי אפשר.