על מוות, אלמוות ותסמונת שטוקהולם

מאת נביא שקר

לפני כמה ימים ניהלתי דיון / וויכוח / מריבה שיכורה עם כמה אנשים, סביב ענייני אלמוות וה"ייחודיות" (singularity). עיקר העניין היה האם התודעה שלך משתמרת כאשר אתה משעתק אותה, אבל תוך כדי מישהו זרק:

"ונניח שאני אתקיים על דיסק-קשיח לנצח. מי בכלל רוצה לחיות לנצח?"

זה טיפה הפתיע אותי. אני מעדיף לחיות לנצח, ותהיתי אם זאת דעת מיעוט. הקבוצה הייתה קטנה מדי ולא מייצגת בשביל סקר, אז פניתי לשירותי הטורקי המכני של אמזון. למי שלא מכיר, הטורקי המכני מאפשר לחברות ויחידים לשלם מעט מאוד להרבה אנשים, תמורת ביצוע מטלות יחסית פשוטות כמו זיהוי צ'קים, תיוג תמונות, כתיבת ביקורות חיוביות וביצוע ניסויי פסיכופיזיקה שונים. אפשר לחשוב על כך כמעיין 'אינטיליגנציה מלאכותית מלאכותית'.

אז שאלתי כמה עשרות אנשים על הטורקי המכני, האם הם היו רוצים לחיות לנצח. הנה התוצאות:

על מוות

כמה הערות:

1. הגבלתי את המשתתפים לארצות-הברית, כי אחרת כל מיני אנשים מהודו ובנגלדש עונים על המטלות הללו בלי שהם מבינים בכלל מה הם קוראים.

2. ברור לי שזה לא סקר מדעי. ברור לי שאפשר לדחוף את האחוזים האלה לכיוונים שונים אם מוסיפים משפטים כמו "בהנחה שאתה בריא", או "בהנחה שאתה יכול למות מתי שתרצה".

3. ובכל זאת, אפילו בהינתן השאלה המאוד לא ממוקדת הזאת, אני חושב  שאפשר ללמוד משהו. למשל, לי אישית לא הייתה תחושה טובה לפני הסקר מה תהיה ההתפלגות – לא הייתי בטוח אפילו לאיזה כיוון הרוב ייטה. שמתי גם שדה להערות וקיבלתי הסברים כמו "אני חושב שיש חיים אחרי החיים האלה ולא הייתי רוצה לפספס אותם", או "אני חושב שאני אשתעמם".

הלאה.

תהיתי, מבין אלה שאמרו שהם לא רוצים לחיות לנצח, כמה זמן הם כן היו רוצים לחיות, באופן אידיאלי? בדיעבד אני חושב שאפשר היה לנסח את השאלה בצורה טובה יותר, כי חלק מהאנשים נתנו מספרים החורגים מתוחלת חיים אפשרית (200, 300 שנה וכד'), ואילו רוב האנשים נתנו מספרים בתחום תוחלת החיים הסבירה / אפשרית. יכול להיות שכולם הבינו את השאלה בתור 'איזה מספר שתרצה' ובחרו בכל זאת במספר קטן למדי, אבל קשה לדעת בלי שאלה ממוקדת יותר.

לכן, אני מפצל את התשובה הזו לשני חלקים – ההתפלגות של אלה שענו מספר מעל ל-120 ("פנטזיה"), וההתפלגות של אלה שענו מספר מתחת ל-120 ("השמטת פנטזיה"):

על מוות

כמה הערות:

1. אני קצת מופתע משני החלקים. גם אם אנשים הבינו את השאלה תחת ההנחה 'תן מספר סביר', המספרים נראים לי אישית נמוכים למדי. יכול מאוד להיות שהם הניחו תהליך הזדקנות טבעי, ולא היו רוצים להיות זקנים מדי בגלל סבל ומחלות. מעניין שהממוצע בחלק זה הוא סביב 85, תוחלת החיים הממוצעת גם ככה לאלה שהגיעו לגיל הביניים בארצות-הברית.

2. אני לגמרי לא מבין את אלה שכן הבינו את השאלה בתור פנטזיה ואיפשרו לעצמם חריגה מתוחלת סבירה. היו די מעט מהם, אז לא הייתי מקיש מזה יותר מדי. ובכל זאת. אתה לא רוצה לחיות לנצח? בסדר גמור, אבל…200? 300? 1000? זה המקסימום שלך? הייתי מצפה לראות מספרים בין מאות-אלפים למיליונים.

אחד מהם אפילו הסביר בהערות "לא הייתי רוצה לחיות לנצח, הייתי משתגע אם הייתי חווה את מות החום של היקום כולו וחי לנצח בריק טוטאלי. בהנחה שהבריאות טובה כמו עכשיו, 500 נראה לי די אידיאלי."

אני מבין את החלק הראשון של המשפט, אני גם לא הייתי רוצה להתקיים לנצח בריק טוטאלי, אבל האפשרות האחרת היא…500 שנה? זה כל-כך מוזר. זה כאילו נתנו ליבחוש לבחור חיים באיזה אורך שהוא ירצה, והוא עונה "אמממ…שנתיים!"

כשסיפרתי לידיד שלי על תוצאות הסקר הוא הניד בראשו ואמר "שטוקהולם, בן-אדם. תסמונת שטוקהולם."

